تاریخچه مختصری از کوچ
در ابتدای این کتاب ، ما فکر می کنیم بررسی تاریخچه کوچ برای درک بهتر ریشه آن مفید خواهد بود. در حالی که از اوایل دهه 1990 کوچ اجرایی به عنوان یک روش بهینه برای افزایش عملکرد شکوفا شده است ، مفهوم یک رابطه حمایتی مبتنی بر گفتگوهای معنی دار سابقه طولانی دارد.
یونان باستان
اولین اشاره به این نوع روابط حمایتی در یک افسانه یونانی رخ داده است که در Homer’s The Odyssey گفته شده است. در این داستان ، پسر ادیسه ، تلماخوس ، توسط یک پیرمرد دانا به نام “منتور” پشتیبانی می شود. متعاقباً ، کلمه “مربی” بر اساس این شخصیت ادبی با شخصیت یک مشاور خردمند و قابل اعتماد همراه شده است. از نظر تاریخی ، یونانیان باستان حمایت ویژه ای از ورزشکاران نخبه خود ارائه می دادند. آینده دارترین ورزشکاران با حمایت قهرمانان سابق همان ورزش در ژیمناستیک تمرین می کنند. لازم به ذکر است که آنها از اصطلاح مربی برای این نقش استفاده نکردند. با این حال ، اگرچه آنها از كلمه “ژیمناست ها” برای توصیف این قهرمانان سابق استفاده می كردند ، اما این به طور كلی با نقش مربی ورزش مدرن برابر است.
2 کوچ فرهنگ اسلامی
شهر مجارستان
تصور می شود کلمه “مربی” از نام شهری در مجارستان (Koc ، تلفظ “kotch”) گرفته شده است که در قرن پانزدهم برای ساخت کالسکه استفاده می شده است. نوع کالسکه سبک و سریع که ساختند در سراسر اروپا رواج یافت. تصور می شود که کلمه انگلیسی “coach” از واژه مجاری “kocsi” به معنی “از شهر Koc” گرفته شده است. اعتقاد بر این است که مربیان (و کلمه “مربی”) در قرن شانزدهم در انگلیس مورد استفاده قرار گرفتند.
دانشگاه آکسفورد
به نظر می رسد که اولین کاربرد کلمه “مربی” برای یک شخص در یک زمینه دانشگاهی در دانشگاه آکسفورد در دهه 1830 وجود داشته باشد (فرهنگ آنلاین ریشه شناسی). در این حالت ، از کلمه “مربی” برای معلمی استفاده می شد که دانش آموز را با کار علمی خود حمایت می کرد. اعتقاد بر این است که در ابتدا به صورت غیررسمی مورد استفاده قرار گرفته است ، این بدان معناست که یک استاد راهنما دانش آموز را از نقطه A (نمی داند برای گذراندن امتحان چه چیزی را باید بداند) به نقطه B (دانش خوب مواد) برای گذراندن یک امتحان) – مانند مربی (یا کالسکه) که افراد را از نقطه A به نقطه B نیز می برد.
کوچ ورزشی
کوچ برای عملکردهای نخبه ورزشی در طول نسل ها مهم بوده است. سال 1861 اولین بار است که می توان کلمه “کوچ” را به معنای ورزشی استفاده کرد. از دهه 1860 به بعد ، کوچ در زمینه های ورزشی در انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است ، مربیان ورزشی از ورزشکاران پشتیبانی می کنند تا در زمینه های انتخابی خود سرآمد باشند. کوچ ورزشی به سرعت و به طور قابل توجهی به یک زمینه حرفه ای تبدیل شده است (Day & Carpenter، 2016). امروزه تقریباً هر تیم ورزشی یک مربی دارد – و از هر ورزشکار نخبه ای برای رسیدن به بزرگی توسط یک مربی فداکار پشتیبانی می شود.
کسب و کار
دنیای تجارت همیشه به احتمال بهبود عملکرد انسانی علاقه مند بوده است. در بعضی مواقع در تاریخ خود ، به طور خاص جذب این موضوع شده است که چگونه عملکرد انسان را از طریق روانشناسی بهبود بخشد. بین سالهای 1940 و 1
jتاریخچه کوچ کوچ

مشاوران ارائه شده توسط روانشناسان شغلی یا سازمانی به مدیران ارشد آنها. این مداخلات برای حمایت از مدیران برای غلبه بر موانع و سرآمد بودن در کار آنها طراحی شده است.
روانشناسی اومانیستی
تجسم مدرن کوچ می تواند ریشه خود را به جنبش پتانسیل انسانی دهه 1960 بازگرداند ، یک دهه کاوش در رشد و توسعه انسانی. دو روانشناس برجسته ، آبراهام مزلو و کارل راجرز ، قهرمانان پتانسیل انسانی و چهره های برجسته در زمینه روانشناسی اومانیستی بودند. این جنبش با بیان اینكه مردم تمایل به دستیابی به توانایی های كامل خود دارند ، دیدگاهی خوش بینانه از سرشت انسان را پیش بینی كرد. در نتیجه ، این جنبش به کارفرمایان توصیه کرد که به جای تمرکز کامل روی بهبود عملکرد ، اهمیت رفتار خوب با مردم خود را داشته باشند.
بازی درونی
مفهوم “بازی درونی” توسط تیم گالوی در کتاب 1974 خود ، بازی درونی تنیس ، مطرح شد. در این متن انقلابی ، گالوی اظهار داشت كه “بازی درونی” یك بازیکن (نگرش روانشناختی) به اندازه “بازی بیرونی” (مهارت بدنی و توانایی) مهم است. به عبارت دیگر ، مبارزه با تردیدها ، ترس ها و اعتقادات محدود کننده خود به اندازه مبارزه با یک مخالف خارجی مهم بود. اگرچه این کتاب اول به مسئله “بازی درونی” یک تنیس باز پرداخت ، اما خیلی زود مشخص شد که این ایده می تواند در هر شرایطی صدق کند. این نظریه در دهه 1970 و 1980 توسط جامعه تجاری در ایالات متحده پذیرفته شد. توسط گراهام الكساندر و جان ویتمور كه وقتی در ایالات متحده بودند این روش را از گالوی آموخته بودند ، آن را به انگلستان آوردند. الكساندر و ویتمور با ارتباط با یك شركت مشاوره جهانی ، ایده را به مدل معروف GROW كه هم اكنون در بیشتر برنامه های آموزش مربی آموزش داده می شود ، توسعه دادند. پس از انتشار کتاب ویتومور کوچ برای عملکرد در سال 1992 ، کوچ اجرایی در انگلستان در سالهای پایانی قرن بیستم رونق گرفت و از آن زمان به طور مداوم در حال شتاب گرفتن است. کوچ در حال حاضر برای حمایت از دانشجویان ، رهبران تجارت ، بیماران ، متخصصان بهداشت ، رهبران آینده ، مدیران ارشد استفاده می شود – در واقع هر کسی که مایل به دستیابی به توان بالقوه خود باشد.

امروز: زمینه های حرفه ای
کوچ اجرایی امروزه کاملاً در بسیاری از فرهنگ های غربی جای گرفته است. این اغلب در محیط های آموزشی استفاده می شود (van Nieuwerburgh، 2012) و در طیف وسیعی از زمینه های حرفه ای محبوب است (van Nieuwerburgh، 2016). کوچ اجرایی به عنوان یک شکل فردی از رشد شخصی و شغلی مورد توجه قرار گرفته است. در حالیکه مهارتهای عمومی هنوز هم می توانند از طریق روزهای آموزش سنتی آموزش داده شوند ، اکنون اعتقاد بر این است که توسعه حرفه ای پیچیده تر برای رهبران و مدیران می تواند از طریق کوچ یک به یک ارائه شود. این به عنوان پیشرفت حرفه ای به موقع و در حین کار دیده می شود. ترتیبات کوچ یک به یک برای رهبران ارشد ، کوچ برای حمایت و جاسازی توسعه حرفه ای و دسترسی به کوچ در سراسر سازمان ها اکنون امری عادی است.
در دو دهه گذشته شاهد انفجار علاقه بوده ایم ، صدها سازمان آموزشی برنامه های کوچ را ارائه می دهند. این دوره ها از دوره های کوتاه مدت یک روزه ، دوره های آنلاین ، برنامه های یک هفته ای دارای گواهینامه تا مدارک تحصیلات تکمیلی را شامل می شود. کوچ در زمینه های حرفه ای در بسیاری از اقتصادهای پیشرو جهان مورد استفاده قرار می گیرد (Ridler Report، 2016؛ Sherpa Executive Coaching Sur¬vey، 2015). علاوه بر این ، کوچ در حال حاضر یک حرفه به خودی خود و دارای تعدادی انجمن حرفه ای است (به عنوان مثال ، فدراسیون بین المللی کوچ ؛ انجمن کوچ ؛ شورای کوچ و کوچ اروپا ؛ انجمن کوچ و نظارت بر اجرایی حرفه ای)
امروز: رشته دانشگاهی
پایه های علمی و شواهد کوچ در ابتدا از زمینه های مختلفی شامل ورزش ، مشاوره ، کوچ کوچ ورزشی روانشناسی انسانی روانشناسی تجارت کوچ اجرایی
شکل 1.1 منابع کوچ اجرایی. تاریخچه کوچ

آموزش ، روان درمانی و روانشناسی. اخیراً ، تحقیق و مطالعه درباره کوچ مستقیماً از طریق دو زمینه دانشگاهی نوظهور وجود دارد: روانشناسی کوچ و روانشناسی مثبت. انجام مدرک کارشناسی ارشد مانند کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد در کوچ امکان پذیر است. ابتدایی ترین این برنامه ها در استرالیا و انگلستان در دهه 1990 آغاز شد. چنین برنامه هایی اکنون در دانشگاه های انگلیس در بخش های روانشناسی ، آموزش و اداری و تعداد فزاینده ای از دانشگاه ها در سطح جهان ارائه می شود.
یک علامت به رسمیت شناختن پتانسیل تجارت و رهبری کوچ اجرایی این واقعیت است که برخی از مدارس عالی نخبگان جهان اکنون دوره های تحصیلات تکمیلی کوچ اجرایی را ارائه می دهند. به عنوان مثال مدرسه تجارت Henley و INSEAD هر دو چنین برنامه هایی را ارائه می دهند.
رشته کوچ اکنون مجلات دانشگاهی و معتبر خود را دارد ، از جمله Coaching: International Journal of Theory، Research and Practice، The International Journal of Evidence-based Coaching and Mentoring، و International Coaching Psychology Review. گروه های علاقه خاصی ویژه کوچ در انجمن روانشناسی آمریکا (APA) ، انجمن روانشناسی استرالیا (APS) و انجمن روانشناسی انگلیس (BPS) وجود دارد.
درباره کوچ تحقیق کنید
از دهه 1990 ، تلاش های گسترده ای در این زمینه برای گسترش پایگاه شواهد کوچ در عرصه آکادمیک انجام شده است (Passmore & Fillery-Travis، 2011). مطالعات اولیه کیفی و مطالعات موردی اخیراً توسط مطالعات کمی و مختلط در مقیاس کوچک دنبال شده اند (Passmore & Theeboom، 2015). به طور گسترده ، این امکان وجود دارد که اثبات کنیم کوچ تأثیرات مثبتی بر عملکرد ، رفاه ، رسیدن به هدف و اهداف کار دارد (Theeboom، 2016). در حالی که رشته دانشگاهی هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد در مقایسه با زمینه های تحصیلات تثبیت شده ، یافته های اولیه دلگرم کننده است و نویدبخش آینده کوچ است.
تعریف اصطلاح
توسعه سریع حرفه کوچ نیز دارای کاستی هایی بوده است. یکی از این موارد عدم وضوح تعریف اصطلاح “کوچ” است. این امر تا حدی به دلیل میراث مختلط کوچ است. 6 کوچ در فرهنگ sla

کوچ اجرایی پس از ظهور کوچ ، کوچ ورزشی و سنت انسان گرایانه ، به روشهای مختلفی توسط متخصصان دیده می شود. رانندگان تجاری ارائه کوچ به عنوان “همه چیز برای همه مردم” نیز در گل آلود شدن آب نقش داشته است. در زیر ، ما تعریف خود را از کوچ اجرایی بیان می کنیم تا بتوانیم در بحث خود در این کتاب ، وضوح بیشتری ارائه دهیم.
تعاریف معروف
شاید شناخته شده ترین تعریف کوچ ، تعریف ارائه شده توسط سر جان ویتمور باشد:
“باز کردن توانایی افراد برای به حداکثر رساندن عملکرد خود. این به آنها کمک می کند تا به جای آموزش به آنها یاد بگیرند »(2009 ، ص 11).
در زیر چند تعریف دیگر آورده شده است که چند دیدگاه کمی متفاوت در مورد کوچ ارائه می دهد:
• “هنر تسهیل بهره برداری از توانایی بالقوه مردم برای دستیابی به اهداف مهم و معنی دار” (روسینسکی ، 2003 ، ص 4)
• “هنر تسهیل عملکرد ، یادگیری و پیشرفت دیگری” (داونی ، 2003 ، ص 21)
• “کوچ روشی برای یادگیری مربوط به کار است که اساساً به مکالمات یک به یک متکی است” (دی هان ، 2008 ، ص 19)
• “کوچ یک فرایند توسعه انسانی است که شامل تعامل ساختاری ، متمرکز و استفاده از استراتژی ها ، ابزارها و تکنیک های مناسب برای ایجاد تغییرات مطلوب و پایدار برای خیر مربی و بالقوه برای سایر ذینفعان است” (باچیروا ، کاکس ، Clutterbuck ، 2014 ، ص 1)
• “کوچ اجرایی یک فرایند گفتگو است که منجر به تغییر در تفکر یا رفتار با هدف بهبود نتایج در زمینه های حرفه ای می شود” (van Nieuwerburgh، 2016، p. 3).
به طور کلی ، توافق وجود دارد که کوچ:
1. آیا یک مکالمه مدیریت شده است که بین دو نفر انجام می شود
2. هدف حمایت از تغییر پایدار در رفتارها یا طرز تفکر است
3. تمرکز بر یادگیری و توسعه (van Nieuwerburgh، 2017، p. 5). تاریخچه کوچ 7

کوچ و منتورینگ
کوچ و منتورینگ اصطلاحات نزدیک به هم هستند همانطور که قبلاً بحث کردیم. کوچ ها و منتورها مهارت ها و فرآیندهای مشابهی دارند. با این وجود انتظار می رود مربیان دارای اطلاعات تخصصی در مورد موضوع بحث و گفتگو باشند. منتورینگ فرایندی برای انتقال دانش ، بینش و تخصص از یک شخص به شخص دیگر است. از طرف دیگر ، مربیان نیازی به داشتن دانش تخصصی در مورد موضوع مورد بحث ندارند. نقش کوچ حمایت از شخص برای تولید راه حل ها و ایده های خودش است. مربی را می توان به عنوان یک مشاور یا یک مشاور خردمند در نظر گرفت در حالی که مربی بیشتر یک مجری و یک شریک فکر است.
تمایز کلیدی ، جهت گیری یا عدم هدایت شخص در نقش پشتیبانی است. اگرچه هم مربیان و هم مربیان می توانند روند مکالمه را هدایت کنند ، اما وقتی صحبت از کار مربی می شود مربی غیرمستقیم است. این به این معنی است که مربی در مورد اقداماتی که ممکن است یک مربی انجام دهد ، توصیه ، راهنمایی یا پیشنهادی نمی کند. از طرف دیگر ، مربی نقش راهنمای بیشتری دارد. انتظار می رود مربیان پیشنهادهایی را ارائه دهند ، بینش خود را به اشتراک بگذارند و راهنمایی کنند. همانطور که می بینید ، هر دو نقش یک هدف حمایت از مربی یا مربی را دارند. در کوچ ، پشتیبانی به صورت تسهیل در می آید در حالی که در راهنمایی ، پشتیبانی شامل راهنمایی مستقیم است.
کوچ و مشاوره
کوچ و مشاوره نیز شباهت های بسیاری دارند. در هر دو مورد ، یک نفر (مربی یا مشاور) هنگام کار با موضوعی که مشتری برای جلسه آورده است ، با همدلی به حرف مشتری گوش می دهد. هر دو مکالمه ای یک به یک ، محرمانه و معنادار هستند. نقش مربی حمایت از مربی برای شناسایی وضعیت یا هدف آینده مطلوب و سپس گوش دادن و پرسیدن سوالاتی است که مربی روشهای حرکت به جلو را بررسی می کند. هنگامی که مشتری برای حل مسائل پیچیده روانشناختی که در گذشته رخ داده است ، به مشاور احتیاج دارد ، احتمالاً به مشاور نیاز خواهد بود.
بنابراین یک تمایز اساسی بین کوچ و مشاوره این است که آیا مکالمه به گذشته متمرکز است یا به آینده. پیشنهاد شده است که کوچ باید بر حال و آینده متمرکز باشد ، در حالی که مشاوره تمرکز بر کشف و حل مسائل مشکل ساز از گذشته یک شخص دارد. 8 کوچ در فرهنگ اسلیمی

کوچ و مشاوره
کوچ و مشاوره نیز از نزدیک فعالیت های هم تراز هستند. کوچ و مشاوره موثر باید از درک وضعیت فعلی مشتری شروع شود. هر دو رویکرد باید در جهت کمک به مشتریان در تولید راه حل های متناسب و متناسب باشد. با این حال ، مشاوران به منظور ارائه راه حل برای مشتریان خود استخدام شده اند. معمولاً از آنها انتظار می رود که در زمینه حرفه ای مشتریان خود متخصص باشند. از سوی دیگر ، مربیان برای حمایت از مشتریان خود به کار گرفته می شوند تا از طریق چالش های خود فکر کنند. برای یک مربی ، داشتن تجربه از زمینه حرفه ای مشتری ممکن است برای اعتبار مفید باشد ، اما این ضروری نیست.
تجربه ما
ما به عنوان نویسنده ، تجربه قابل توجهی در امر کوچ اجرایی داریم. ما هر دو مربی مجری مجرب و با تجربه کوچ مشتری در خاورمیانه ، ایالات متحده ، اروپا و استرالیا هستیم. ما همچنین مقدار قابل توجهی از وقت خود را صرف آموزش دیگران برای کوچ می کنیم. یکی از ما تجربه تدریس در برنامه های آموزش مربیان تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه های انگلیس دارد در حالی که دیگری دوره های کوچ معتبر را در منطقه خلیج فارس ارائه می دهد. در این کتاب ، ما تجربیات مشترک ، یادگیری و تحقیق خود را درباره موضوعی گرد آورده ایم که هر دو علاقه مند به آن هستیم. این پروژه نوشتن بخشی از روند یادگیری مداوم ما است.
نتیجه
در این فصل ، مروری کوتاه بر تاریخ کوچ ارائه داده ایم. ما در مورد محبوبیت فعلی کوچ و رشد آن از نظر تجاری و دانشگاهی بحث کردیم. ما با تعریف اصطلاح “کوچ” و تمایز آن از سایر مداخلات گفتگوی مرتبط نتیجه گرفتیم. در فصل بعدی ، کوچ و راهنمایی را از دیدگاه اسلام در نظر خواهیم گرفت.

مترجم خانم حسنا فردسمیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00
error: توجه: محتوا حفاظت شده است