شیوع ویروس کرونا، علاوه بر تاثیرات منفی بر روی کسب و کارها از جهتی باعث رشد آنها در زمینه های دیگری که قبل از پاندمیک برای اصلاح یا پیاده سازی آنها مقاومت زیادی در کارکنان سازمان مشاهده می شد، ایجاد کرده است. مانند:
– فرهنگ سنتی رییس و کارمندی تاثیر خود را از دست داده و فرهنگ اعتماد و مشارکت بین مدیر و کارمند شکل گرفته است.
– تعهد و مسوولیت پذیری بیشتر، گفتگوی صادقانه جای خود را با کنترل و نظارت بر تک تک کارها عوض کرده است.
– کارمندان ترجیح میدهند از خانه و بصورت دورکاری کار کند و مدیران نیز ترجیح میدهند حضور کامندان در محیط کار کمترباشد تا مسوولیت حفظ سلامت کارمند بر عهده خود او باشد.
– بخاطر دورکاری مدیران و کارمندان و سایر اعضای تیم با همدیگر بیشتر صحبت می کنند و در نتیجه تعارضات کار افزایش و ارتباطات کاری بهبود یافته است
– استفاده از فناوری اطلاعات، تکنوژی، و شبکه های اجتماعی بیشتر شده و فعالیتهای اداری بر روی اتوماسیون و وب سازمانی انجام می شود.
– مقاومت کارمندان در قبال استفاده از تکنولوژی کاهش یافته است.
– برای طراحی شیوه های نوین مدیریت عملکرد از راه دور اقدام شده و مدیریت عملکرد بر مبنای اهداف جایگزین ارزیابی عملکرد بر مبنای شاخص های دیداری شده است.
– ساختار سازمانی وظیفه ای و سنتی کم کم منعطف تر شده و ارتباط بین مدیران ارشد با مدیران میانی و کارمندان افزایش یافته است.
– تمایل مدیران برای استفاده از داشبوردهای مدیریتی برای نظارت بر عملکرد کارکنان در هنگام دورکاری یا داخل سازمان برای جلوگیری از رفت و آمدهای غیر ضروری بیشتر شده و مقاومت مدیران برای استفاده از روشهای سنتی کاهش یافته است.
– نیاز کارکنان به حفظ بقا و امنیت شغلی بیشتر شده و برای حفظ شغل خود بیشتر تلاش می کنند.
– حمایت و حفظ مشتریان اهمیت یافته وتمایل مدیران برای استفاده از راهکارهای نوین مشتری مداری بیشتر شده است.
– تعاملات انسانی بین کارکنان سازمان و مشتریان افزایش یافته است.
– مدیریت استرتژیک سازمانی اهمیت بیشتری یافته است
– مدیریت کارکنان جای خود را به مربیگری کارکنان داده و مدیریت امرانه کاهش یافته است.
– استفاده از فناوری اطلاعات و دوری کارکنان از یکدیگر شفافیت و صداقت کارکنان را در صورت مدیریت خوب تیمی افزایش داده است.
– رهبری سازمانی نقش و جایگاه ویژه ای یافته است و ارتباط رهبر سازمان با مدیران سازمان بهبود یافته است.
– با توجه به کاهش سفرها و تفریحات کارکنان سازمان وقت بیشتری برای تمرکز بر روی شغل خودو افزایش مهارتها دارند و نیاز به ایجاد تفریحات سالم و بانشاط در داخل سازمان به شدت احساس می شود.
– با توجه به کاهش ارتباط بین کشورها و حتی شهرهای داخل یک کشور، روش کار واحد بازرگانی، فروش و بازاریابی، مدیریت انبار و کالاها تغییرات چشمگیری داشته است.
– فروش و پشتیبانی فروش بر بستر وب انجام میشود و فروشگاه های اینترنتی اهمیت زیادی پیدا کرده است.
– برای کارکنانی که از سازمان خارج میشوند اهمیت بیشتری قایل شده و وسایل بهداشتی مناسب در اختیارشان گذاشته می شود
– کارتیمی اهمیت یافته و برنامه های آموزشی برای آن در نظر گرفته می شود.
– بخاطر تغییرات زیاد محیطی از همفکری کارمندان برای گرفتن تصمیمات واحد کاری استفاده می شود.
– با توجه به کاهش ساعات اداری و اضافه کاری، پرداخت بموقع حقوق و دستمرد اهمیت یافته است.
– بهبود مسیرشغلی کارکنان در راستای کاهش دغدغه های فکری آنان اهمیت یافته است.
– بهبود فرایندهای کاری سازمانی و استانداردسازی آنها اهمیت یافته است
– هزینه های غیرضروی، مراسمها، و کادوهای تبلیغاتی حذف شده است.
– برای ماندگاری پرسنل مهم و مفید تصمیمات ویژه ای گرفته می شود
– برای جایگزین کردن کارمندان بیمار، برای مرخصی دوماهه و معرفی کارمند به اداره کار و تامین اجتماعی برنامه ریزی شده است.
– برای کارمندانی که اعضای خانواده آنها بیمار شده اند ابزار دورکاری فراهم شود.
– برای دورکاری کارمندانیکه دوره نقاهت را می گذرانند تمهیداتی در نظر گرفته شده است.
– مصاحبه های کاری بصورت غیرحضوری انجام می شود
– پرسنل واحد منابع انسانی برای مدیریت داشبورد منابع انسانی سازمان آموزش می بینند
– پستی به نام کارشناس بهداشت کارکنان به واحدمنابع انسانی اضافه می شود.
– اتاقی برای تعویض لباس کارکنان و کفش بیرون کارکنان در نظر گرفته شده و فرمهای سازمانی بعنوان پوشش بهداشتی مناسب در نظر گرفته می شود.
– برای افزایش روحیه کارکنان و کاهش استرس برنامه ریزی می شود

بنابراین به این موضوع باید توجه کرد که اگر مدیران سازمانها برای بهبود فرایندهای سازمانی و استفاده از تکنولوژی در زمان مناسب اقدام نکنند، عوامل محیطی در هنگام بحران آنها را به تغییر و رشد وادار خواهد کرد.
و یادگیری برنامه ریزی استراتژیک، رصد محیط کسب و کار، آینده پژوهی و پیاده سازی فرهنگ سازمانی غنی، برای مدیرعامل سازمان بسیار ضروری می باشد تا قبل از وقوع مشکل نسبت به برنامه ریزی و تمهیدات اقدام نماید.

نویسنده :محبوبه مظاهری

چاپ شده در روزنامه آسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00