اگر میخواهید در بلند مدت نتايج متفاوتي كسب كنيد،باورهای خود را كنترل کنید.اگر میخواهید در لحظه خوب عمل كنيد ، Emotional State و حس لحظه ایی خود را مدیریت کنید….

باور چیست ؟

باور ، عمومی سازی حقایق است. باورهای غلط، مهمترین مانع شما برای موفقیت هستند. جملاتی که مدام بشنوید یا مدام برای خود تکرار کنید، کم کم ضمیر ناخودآگاه یا Unconscious را تحت تاثیر قرار داده و تبدیل به باور میشوند. زیرا ذهن ما تمایل دارد که باورها را به وجود آورد تا حجم پردازش اطلاعات را کمتر کند. مثلا مغز کسی که باور دارد : “همه مردم همینطور هستند” ، حجم پردازشی کمتری برای آنالیز شخصیت افراد خواهد داشت و این مطلوب مغز است.
منظورمان از باور ، جملاتی مثل جملات زیر است :
من کلا آدم بد شانسی هستم.
من که نمیتوانم اینکار را انجام دهم !
من هروقت سخنرانی میکنم صدایم میلرزد !
من نمیتوانم وزن کم کنم ! امکان ندارد !
من فرد جذابی نیستم !
او اصلا مرا دوست ندارد !!!
همانطور که میبینید ، همه این جملات، باورهای ما هستند. باورها لزوما بزرگ و عجیب نیستند بلکه یک جمله ساده میتواند بدون اینکه بدانید، تبدیل به یک باور شده باشد.
اما بگذارید بررسی کنیم و ببینیم باورها چه بلایی سر ما می آورند. به این چرخه نگاه کنید :
باور>تجربه کردن>باور>تجربه کردن>باور>تجربه کردن…..
بعنوان مثال وقتی در یک رابطه، شما باور دارید(هرچند اندک) که مثلا : “او مرا دوست ندارد” ، تمامی تمرکز شما روی این مساله بوده و ذهن شما دنبال شواهدی خواهد گشت که این باور را تقویت کند(دقت کنید که مغز شما چگونه برای ساخت یک باور قویتر و حفظ انرژی پردازشی خود، شما را فریب میدهد). حتی درصورتیکه شواهدی برای مجکم کردن باور مذکور وجود نداشته باشد، بعلت اینکه تمرکز شما روی این مساله رفته است، بالاخره مغزشما مدارکی را خواهد ساخت. با دیدن ریز ترین تجربه منفی، این باور منفی تر شده، و شما بعلت اینکه پهنای توجهتان بیشتر روی این مساله میرود، مدام بیشتر وبیشتر شواهدی را خواهید دید که این باور را محکم کند.
اما حال بگذارید این چرخه را بزرگتر کنیم :
باور>پتانسیل وجودی شما>عمل>نتیجه عمل>باور محکم تر و…..و مجددا این چرخه تکرار میشود !
خوب ، بعنوان مثال ، در مثالی که ذکر شد، برای باور : “او مرا دوست ندارد”
شما باور دارید که : “او مرا دوست ندارد !” (حتی اگر این باور ضعیف باشد). این باور ، پتانسیل شما را نیز محدود میکند. یعنی : پتانسیل شما چقدر است ؟ یعنی چه کارهایی میتوانید برای او انجام دهید که علاقه را بیشتر کند ؟ کافی است ابتدای رابطه را به یاد بیاورید که هر کاری میکردید. اما باید بدانید که باورهای شما پتانسیل شما را محدود میکنند. بخاطر این باور، زبان بدن،حرفهایی که میزنید و یا کارهایی که میکنید را دیگر نمیکنید و از همه پتانسیل خود برای جلب علاقه او استفاده نمیکنید. بنابر این، اعمالی که انجام میدهید نیز بخاطر عدم استفاده از همه پتانسیلتان، خوب نخواهد بود و در نتیجه نتایج حاصل نیز منفی شده و بنابر این، باور شما محکمتر میشود و میگویید : دیدی گفتم ؟ دیدی گفتم مرا دوست ندارد ؟؟  و سپس مغز شما باورش را محکمتر میکند.
بنابر این هرکاری که میخواهید بکنید ، از باور شروع کنید. صد درصد باور کنید که به چیزی که میخواهید میرسید. و بعد وارد این چرخه شوید. با هر شواهدی مغز خود را عملا فریب دهید و بگویید : دیدی گفتم ؟! این چرخه، علت اصلی این مساله است که انسانهای موفق، روز به روز موفق و موفق تر میشوند و انسانهای بدبخت، روز به روز بدبخت تر !


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00