رادیو گفت و گو : تاب آوری انسان ها در زندگی زناشویی کم شده است و این موضع در جدایی های عاطفی و طلاق ها چقدر نقش دارد؟

دکتر شریفی یزدی : اگر همسران امروزی خواسته هایی دارند همه آن را به پای زیاده طلبی آنها نگذاریم.شاید بتوان گفت در گذشته خانم ها به حقوق خود آشنا نبودند و فضا و جو برای مطرح شدن این خواسته ها وجود نداشت. بنابراین اگر امروزی ها این خواسته ها را عنوان کنند به خودخواهی و عدم سازگاری متهم می شوند در حالی که واقعیت این است که انسان باید استعداد ها و خواسته های خود را شناسایی کند و در جهت رفع آنها تلاش نماید.خانواده سالم خانواده ای است که زمینه رشد روحی ، خردی ، فرهنگی و جسمی همه اعضا را برآورده نماید .در نتیجه اگر انسانی نیاز های خود را مطرح می کند نباید به خودخواه بودن معرفی شود و این موضوع نشان دهنده عدم تاب آوری افراد نیست.

مهارت ارتباط گرفتن با دیگران یکی از راه های تقویت تاب آوری است.ما باید بتوانیم زمانی که سختی و مشکل ایجاد می شود واکنش های روانی نداشته باشیم و بتوانیم هیجانات خود را مدیریت کنیم و مراقب باشیم تکانه ها فرمان زندگی ما را به دست نگیرد و از روی اندیشه ، خرد و تجربه خود و دیگران بتوانیم بهترین و کم هزینه ترین راه را برای خروج از بحران پیدا کنیم.از سوی دیگر در برخورد با مشکلات نباید یک صبر بیمارگونه داشته باشیم.که ممکن است سبب ایجاد توقع از شریک زندگی یا فرزند شود.

همچنین باید بپذیریم هیچ انسانی کامل نیست و همه میزانی از محدودیت ها را با خود به همراه دارند.بنابراین هر انسانی که بتواند بر روی مسائل مثبت انسان ها تمرکز کند و توانمندی های آن ها را بشناسد و در جهت ارتقای روحی و روانی ، فکری و اندیشه ای به کار بگیرد انسان های تاب آور خوانده می شود.انسان تاب آور فردی است که ضمن اینکه انعطاف پذیری خوب و بالایی دارد ، ارتباطات اجتماعی مطلوبی با اطرافیان خود دارد.

رادیو گفت و گو : عدم تاب آوری چه تبعاتی در زندگی فردی و اجتماعی دارد؟

محمدیان : عدم تاب آوری سبب بروز مشکلاتی در ارتباطات اجتماعی است.افراد بیشتر زمان خود را در خارج از منزل می گذرانند و ممکن است خشم های پنهان در وجود آنها شکل بگیرد.

زمانی که تاب آوری لازم را نداشته باشیم یعنی موضوعی که باعث ناراحتی ما شده است را در خودمان حل نکرده ایم و در نتیجه زمانی که دچار مشکلی می شویم یا یکی از افراد خانواده مطلبی را عنوان می کند که تحمل پذیرش آن را نداریم و یا در خیابان تصادف می کنیم خشمی که در وجود ما هست بروز می دهیم و اگر نتوانیم این خشم را بروز دهیم در وجود ما پنهان می شود و در جای دیگر بروز پیدا می کند.

به عنوان مثال افرادی که در بیرون از خانه به دلیل رانندگی نامناسب دیگران و عدم تاب آوری خشم را در وجود خود پنهان می کنند و در منزل بر روی همسر یا فرزندان خود تخلیه می کنند و در حالت دیگر ممکن در خود فرد ایجاد مشکلاتی مانند بی خوابی و .. نماید.

شریفی یزدی : زمانی که سخن از تاب آوری به میان می آید دو موضوع مطرح می شود ، یکی ارتباطات ما در درون خانواده و دیگری نحوه تعامل ما در خیابان به عنوان راننده ، مسافر و .. .

موضوع بی تابی های انباشته شده در این رابطه مطرح می شود .به این معنا که در مواقعی که مشکلی برای انسان اتفاق می افتد و نمی تواند به هنگام ، به اندازه ، به جا و درست تخلیه شود حالت انباشتگی پیدا می کند و در جای دیگر که ممکن است اتفاق بزرگی نباشد واکنش سنگین ، تکانه ای و انفجاری به دنبال خواهد داشت.بنابراین باید مراقب بی تابی های انباشت شده خود باشند چرا که بدترین حالت آن ، انباشت از بیرون و تخلیه در منزل است.

رادیو گفت و گو : چگونه تاب آوری را در وجود خود تقویت کنیم ؟

شریفی یزدی : زمانی که صحبت از ویژگی های انسان تاب آور به میان می آید راهکارها در آن پیدا می کنیم.یکی از مهمترین عامل موثر در تاب آوری ارتباطات سالم اجتماعی است.تعاملات اجتماعی آرام آرام تاب آوری را به ما می آموزند چرا که در زندگی اجتماعی باید حرف های دیگران را خوب بشنویم پس مهارت شنیدن را می آموزیم ، ارتباط کلامی موثر داشته باشیم پس باید بتوانیم ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنیم.

به زبان بدن توجه می کنیم زیرا تاب آوری تنها با زبان نیست و ما برای اینکه منظور خود را انتقال دهیم به حرکات و رفتار نیاز داریم.

انعطاف پذیری نیز معقوله روانی – اجتماعی است که بسیار اهمیت دارد.

محمدیان : برای افزایش تاب آوری دلبستگی ایمن داشته باشیم.سعی کنیم به افراد وابسته نشویم و همیشه به موضاعات و مسائل زندگی خوشبین باشیم.

رکن اساسی در تاب آوری این است که معنویت را در خود تقویت کنیم زیرا در تاب آوری نقش اساسی دارد و ضمن اینکه که باید در زندگی خود معنا و هدف داشته باشیم، همواره به خدا توکل داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00