تعریف تیم

  1. تیم به تعداد کمی از افراد داراي مهارت هاي مکمل گفته میشود که مقصد واحدي دارند، به اهداف عملکردي مشترك متعدند، رهیافت واحدنسبت به مسائل دارند و نسبت به رهیافت خود همگی پاسخگو هستند
  2. تیم به مجموعهاي از افراد رسما تعیین شده گفته میشود که براي انجام موفقیت آمیز کار در راستاي تحقق رسالت سازمان به یکدیگر وابسته اند. این تعریف به تعریف گروه مشابه است
  3. با در نظر گرفتن چرخه حیات شکل گیري گروه کاري، تیم گروه کاري است که به مرحله اجرایی خود رسیده است. بسیاري از گروهها بعلت تعارض بر سر قدرت و اختیارو روابط متقابل شخصی ناپایدارکیفیت لازم براي تیم شدن را پیدا نمیکنند.

نکته: جوهرۀ تیم تعهد مشترك است و بدون آن فقط مثل مجموعهاي از افراد عمل میکند در حالی که با تعهد یک واحد قدرتمند عملکرد جمعی است

تمایز تیم از گروه

  1. عملکرد گروه وابسته به تک تک اعضاست ولی در تیم هم به سهم هریک از اعضا و هم محصول کار جمعی آنان. یعنی عملکرد تیم به نتیجه کار هماهنگ همه اعضاي آن نیز وابسته است.
  2. در گروه اعضا منابع خود را روي هم میریزند ولی موقع پاداش عملکرد فردي آنان در نظر گرفته میشود و اعضا مسئولیتی جز در قبال کار فردي خود برعهده نمیگیرند اما در تیم هم بر پاسخگویی فردي و هم جمعی تمرکز میشود در واقع با هم کار میکنند تا به نتیجهاي برسند که بیانگر تلاش مشترك آنان است و هرکدام در برابر نتیجه مسئولیت دارند. در گروه، مدیر اعضا را مسئول کارشان میداند ولی در تیم اعضا خودشانرا مسئول پاسخگویی میدانند)اعضاي خود رهبري دارند.
  3. گروه هدف مشترك دارد ولی تیم علاوه برآن تعهد مشترك نسبت به مقصد نیز دارد. منظور از مقصد پیروزي به گونهاي است که تیم در زمینهاي اول یا بهتر از سایر تیمها باشد. تیمها مانند گروهها اهداف را براي هدایت پیشرفت اعضاي خود بکار میبرند ولی مقصد گستردهتري دارند که منشاء معنی بخشی و تولید انرژي عاطفی در فعالیتهایی است که انجام میدهند.
  4. ماهیت ارتباط تیم و گروه با مدیریت متفاوت است، گروه به تقاضاهاي منظمی که مدیریت از آن میخواهد پاسخ میدهد ولی در تیم مدیریت رسالت را تدوین میکند و تیم در جهت تحقق آن تلاش میکند و به آن اختیار داده میشود تا بدون مداخله کارخود را انجام دهند و تا حد زیادي بصورت خودگردان اداره میشود. یعنی در تدوین جدول زمانبندي و دستیابی به اهداف و انتخاب رهیافت خود جهت تحقق رسالت، آزادي عمل دارند.

تبدیل گروه کاری به تیم کاری

براي انجام این تبدیل میتوان توجه اعضا تیم را به هدفهاي مشترك متمرکز کرد و به آنان در مورد توافق چگونگی کسب آن کمک کرد.پس باید از موارد زیر مطمئن بود:

مدیران از تیم براي پاسخ سریع به محیط متحول استفاده کرده، کارکنان را تشویق میکنند که ابتکار عمل به خرج دهند و با توجه به خبره بودنشان پیشنهادهایی براي بهبود محصولات و فراگردهاي انجام کار ارائه نمایند.

تیمها تصمیم گیري به سطح عملیاتی آورده و آن را به کارکنانی که دانش لازم دارند تفویض میکنند.

توانمندسازي کارکنان هنگامی که مدیران توان کارکنان را براي تصمیمگیري و حلمساله بدون دخالت مدیریت افزایش میدهند کارکرد تیم بهبود مییابد.

امروز بر اساس این باور که کارکنان در زمینه تخصص خود بیشترین دانش را دارند اختیار بیشتري به آنها داده میشود.

همه اعضا تیم هدفها را شناخته و پذیرفته باشند.

اعضاي تیم مهارتهاي لازم را کسب کرده باشند.

اعضا اولویتهاي تیم را شناسایی کرده و پذیرفته باشند.

اعضاي تیم مالکیت کار خود را داشته باشند.

تیم چشمانداز مشترکی براي انجام کارش داشته باشد.

اعضاي تیم بصیرت براي انجام کارهایشان داشتهباشند

براي این تبدیل باید از موارد زیر مطمئن شد:مدیران از تیم براي پاسخ سریع به محیط متحول استفاده کرده، کارکنان را تشویق میکنند که ابتکار عمل به خرج دهند و با توجه به خبره بودنشان پیشنهادهایی براي بهبود محصولات و فراگردهاي انجام کار ارائه نمایند. تیمها تصمیمگیري به سطح عملیاتی آورده و آن را به کارکنانی که دانش لازم دارند تفویض میکنند.

قدرت تیم کاری
تیم کاری و افراد با مهارت های مکمل

توانمندسازي کارکنان

هنگامی که مدیران توان کارکنان را براي تصمیمگیري و حل مساله بدون دخالت مدیریت افزایش میدهند کارکرد تیم بهبود مییابد. امروز بر اساس این باور که کارکنان در زمینه تخصص خود بیشترین دانش را دارند اختیار بیشتري به آنها داده میشود

توانمندسازي کارکنان معنی آموزش مهارت براي قبول مسئولیت تصمیم گیري را هم میدهدکه عموما براي تیم هاي خودگردان برگزار میشود.

رهبري در تیم کاری

بیشتر تیمها بخصوص تیمهاي خودگردان رهبري جدیدي میطلبند و مدیر بیشتر نقش معلم، مربی و رهبر دارد تا رئیس اقتدارمآب. رهبر تیم باید موارد زیر را رعایت کند:

از اذعان به جهل خود در یک زمینهي خاص هراسی نداشته باشد.

زمان مناسب براي هر اقدام را بداند.چگونگی تسهیم واقعی قدرت را بداند.

نگران مسئولیتی باشد که افراد میپذیرند نه آنچه که نمیپذیرند.

به یادگیري ضمن کار دعوت کند.با تغییر تیمکاري سنتی به خودگردان رهبري تیم به جاي اینکه دست فرد منتخبی باشد بین اعضا پخش میشودو و نقشهاي رهبري به اعضاء منتقل میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00