بیکاری و اشتغال یک مقوله‌ی بسیار مهم در هر کشور است. کشورها برای مقابله با بیکاری برنامه های مختلفی را تدوین و اجرا می کنند. برنامه های تدوین شده در کشورهای مختلف از نظر زمانی بصورت بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت قابل تقسیم هستند. برنامه‌های بلند مدت عموماً به رشد اقتصادی مرتبط می‌باشند و بیشتر صنایع بزرگ و متوسط را شامل می‌گردند، البته بسته به نوع سیاست‌های بازار سرمایه، پولی و مالی کشورها اتخاذ می‌گردند . این برنامه‌ها زمان بر و اثرات آن نیز بلند مدت می باشد. از مشخصه های مهم این نوع برنامه ریزی علاوه بر زمان‌بر و سرمایه بر بودن، همچنین بالا بودن سرانه سرمایه گذاری برای اشتغالزایی آن می‌باشد. یک نوع دیگر از سیاست های اشتغالزایی دولت‌ها برای مقابله با بیکاری، حمایت از طرح‌های کوچک و زودبازده است که بر خلاف صنایع بزرگ زمان‌بر نبوده و سرانه اشتغال آن نیز پائین می باشد، ضمن اینکه انعطاف پذیری بیشتری در مواقع بحران اقتصادی دارند.
کشورهایی نظیر چین، هندوستان و اکثر کشورهای در حال توسعه که دارای جمعیت بالا با هرم سنی جوان هستند این نوع سیاست‌ها را برمی‌گزینند.
«خوداشتغالی»  که در گروه طرح های کوچک و زودبازده است برای این کشورها مناسب می باشد. خوداشتغالی در اکثرکشورها بعنوان گروه شغلی مهم بخصوص در مواقع «رکود اقتصادی» محسوب می گردد . بطوری‌که در فصول بعدی ملاحظه می کنید در اکثر کشورهای اروپایی تا 15درصد اشتغال کل مربوط به گروه خود اشتغالی می باشد و براساس تحقیقات انجام شده این نرخ در مواقع رکود اقتصادی با رشد بیشتری روبرو شده است .
در ایران از دیرباز خوداشتغالی (یعنی کار برای خود) رواج داشته و براساس آمار سرشماری مرکز آمار ایران از سال 1335 تا 1395 نرخ اشتغال و خوداشتغالی به نسبت کل بین 27 تا 33 درصد متغیر بوده است . در چند دهه اخیر سیاست های حمایت از خوداشتغالی در ایران نیز در دستور کار دولت ها قرار گرفته شده است. در قبل از انقلاب ایجاد صندوق‌های حرفه آموزی و در بعد از انقلاب ایجاد مجتمع های آموزش و اشتغال، طرح ضربتی اشتغال و … در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است.
این سیاست ها هر چند دارای نقاط ضعف‌ از جمله انتخاب نادرست طرح‌ها و عدم نظارت صحیح است، لیکن بصورت موقت تا حدودی توانسته از بحران‌های بیکاری جلوگیری نماید.
در ایران با توجه به هرم سنی جوان و همچنین ورود انبوه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار؛ دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از طریق حمایت های مالی و توانمندسازی (با ایجاد کارگروه حمایت از مشاغل کوچک و روستائی ) زمینه های مناسبی برای شروع فعالیت‌های اقتصادی برای خوداشتغالان فراهم نموده است . در این نوشته سعی شده است ضمن آشنا نمودن کارجویان و کارآفرینان با واژه ها و مفاهیم علمی خوداشتغالی، نقشه‌ی راهی برای شروع یک کسب و کار در اختیار آنان قرار گیرد.

برگرفته از سایت ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00