پل عابرپیاده- کوچه های پر از درخت- کوچه بن بست- خیابانهای تاریک- راهروهای طبقات بالای ساختمان- زاویه ها- لامپ خاموش – حرکت یک سایه بر روی دیوار موجب ریختن دل یک زن و ایجاد احساس وحشت و ترس و نامنی در درون او می شود. چه بر سر فرهنگ اصیل ایرانی که در آن محافظت از زنان وظیفه پهلوانان و دلیرمردان بود آمده است که زن در جامعه حتی از سایه یک مرد می ترسد.
آزار روانی- آزار جنسی- از لمس کردن تا متلک گفتن- بیان نام اندامهای زنانه – و دعوت آشکار به همخوابگی در خیابان به زنانی از سن 12 تا 60 سال بدون در نظر گرفتن پوشش و موقعیت اجتماعی و صرفا بدلیل جنسیت زنانه آنها از طرف مردانی از طبقه پایین تا بالای جامعه – فقیر تا ثروتمند نشانه چه می تواند باشد و چه نامی می توان بر آن گذاشت بجز اینکه زن در جامعه کنونی ارزش و احترام خود بعنوان یک انسان را از دست داده است.
سطح فرهنگ جامعه بقدری پایین آمده که مردان در خیابان خود را مالک بر بدن زنان می دانند و خود را محق می دانند تا هر کلامی را بر زبان بیاورند، خیره بر اندام زنان نگاه کرده و درباره آنها نظر دهند،تحقیر و تمسخر کنند. بدون اینکه در نظر بگیرند این زن یک انسان مخلوق خداوند و دارای شخصیت وروحی است که این آزار روانی و جسمی زندگی طبیعی او را مختل می کند .
احساس ناامنی و ترس از حضور در جامعه در طولانی مدت موجب ناتوانمندی زنان و کاهش اعتمادبنفس می گردد. زنی که هویت خود را در جامعه از دست داده است در آینده چگونه همسری برای شوهر خود وچگونه مادری برای فرزندانش خواهد بود . از زنی که از نوجوانی بخاطر جنسیت خود تحقیر و سرکوب شده است چگونه می توان انتظار داشت که فرزندانی بالغ و توانمند تربیت کند . در وجود خود چه دارد که آن را پرورش داده و به وجود فرزندانش منتقل نماید.
احساس ترس و ناامنی در طول زمان به احساس افسردگی، درماندگی پذیرفته شده و بی پناهی تبدیل می شود و موجب می شود که زن برای حفظ جان خود بصورت ناخودآگاه به هر مردی که در اطرافش است پناه ببرد، بخاطر انتخاب نادرست آسیب روانی و جسمی بیشتری ببیند که درنهایت بر روی این احساس ضعف خانواده ای با بنیان ضعیف و ناامن تشکیل خواهد شد. در حالیکه خانواده زیر بنای جامعه است و خانواده توانمند جامعه ای توانا و رو به رشد را می سازد که موجبات پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را فراهم خواهد کرد.
در تعالیم اسلامی به حفظ احترام و ارزش زن بسیار توصیه شده است و سوره کوثر برای تجلیل مقام حضرت فاطمه بعنوان یک زن نزول پیدا کرده است. و پیامبر خدا بارها سفارش کردند که احترام و جایگاه مقام زن در خانواده و جامعه حفظ شود زیرا که زن ستون خانواده است و مدیری است که باید چارچوب خانواده را با درایت خود حفظ نماید. به یاد آوریم که چگونه حضرت فاطمه در مساجد تعالیم دینی را تدریس می کردند و چگونه حضرت زینب کوچه به کوچه در خیابانهای شام راه رفته و سخنرانی کردند.

محبوبه مظاهری
چاپ شده در روزنامه آسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00