شاید این جمله شما را متجب کند اما واقعیت دارد : تنها کمتر از 50% فرصت های شغلی به آگهی های استخدامی تبدیل می شوند. این بدان معناست که تعداد بسیار زیادی از فرصت های شغلی بدون اینکه آگهی شوند، پر می شوند. به صورت دهان به دهان یا اینکه از طریق شبکه ای !  متن این صفحه شما را برای شبکه سازی آماده می کند به طوری که بتوانید از فرصت های شغلی خاموش مطلع شوید.

شبکه سازی چیست ؟

شبکه سازی، انتقال سریع و آسان اطلاعات را مهیا می کند. شما معمولا هر روز در حال شبکه سازی هستید، چه بخواهید یا نه . وقتی در حال صحبت با یکی از دوستانتان هستید ممکن است به او دیدن یک فیلم، رفتن به رستوران خاص یا مطالعه کتابی جذاب را پیشنهاد دهید. همچنین ممکن است او از ملاقاتی که با فرد مشهوری داشته است با شما صحبت کند.

این رفتار شما در ارتباط با دوستتان یک مدل از کار شبکه ای است. دقیقا مثل همین کاری را که در زندگی شخصی خود انجام می دهید، می توانید در زندگی حرفه ای خود به منظور شکار فرصت های شغلی مناسب انجام دهید.

چرا شبکه

این کار همیشه برای اینکه حتما از طریق آن کار جدید پیدا کنید استفاده نمی شود. شبکه سازی یک راه ارزشمند برای دریافت اطلاعات ارزشمند در مورد یک شغل یا شرکت می باشد. شما می توانید با اشخاص مختلف درباره شغلشان و موضوعات مختلفی که به شما برای یافتن شغل مناسب کمک می کند صحبت کنید.

اینکه آنها چطور وارد این شغل شده اند یا اینکه در طول یک روز کاری چه کارهایی انجام می دهند. در بین افرادی که با آنها صحبت می کنید، آدم هایی هستند که بسیار علاقه دارند اطلاعات و تجارب شخصی خود را با دیگران به اشتراک گذارند و از این طریق شما می توانید اطلاعات بسیار ارزشمندی را دریافت کنید.

هرچقدر تعداد افرادی که شما می شناسید و  با آنها ارتباط برقرار کرده و گفتگو می کنید، بیشتر باشد، شانس شما برای یافتن شغل بیشتر می شود. مهم است بدانید، که افراد مذکور حتما نباید از بین کسانی باشند که شما تا حالا آنها را ندیده اید، بلکه آنها می توانند از بین اقوام و فامیل نزدیک شما باشند یا اینکه پدر یا مادر دوستانتان باشند که به راحتی هم می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

چرا خیلی از فرصت های شغلی، هیچ وقت به آگهی استخدامی تبدیل نمی شوند

آگهی های استخدامی معمولا گران هستند و کارفرمایان برای بررسی رزومه ها و همچنین مصاحبه های شغلی باید وقت زیادی صرف کنند.
بنابراین خیلی از مدیران به جای ثبت سفارش آگهی استخدام در رسانه ها ترجیح می دهند از ارتباطات دوستان و کارمندان خود استفاده کنند و از این طریق نیروی انسانی مورد نیاز خود را جذب می کنند.

برخی از شرکت ها یا سازمان ها به کارکنان خود می گویند که هر کسی را که دارای مهارت ها و ویژگی های مورد نظر برای مشاغل و پست های خالی است را به شرکت معرفی کنند.

از کجا باید شروع کنم ؟

در صورتی که شما تا حالا برای ایجاد و گسترش شبکه فعالیت خاصی انجام نداده باشید، احتمالا کمی استرس پیدا می کنید و این موضوع کاملا طبیعی است. اما به هیچ عنوان نگران نباشید و کار خود را طبق برنامه زیر شروع کنید :

  • یک لیست از افرادی که می شناسید، تهیه کنید – شامل تمام کسانی که دارای شغل خاصی هستند یا اینکه از یک شغل اطلاع مناسبی دارند.
  • شبکه های اطلاعاتی موجود را پیدا کنید – تالارهای گفتگوی ایرانی و شبکه های اجتماعی داخلی یا جهانی مثل Linked in یا Facebook از جمله محل هایی هستند که می توانید به لیست خود اضافه کنید.
  • برای شروع شبکه سازی، برنامه ریزی کنید – تصمیم بگیرید که از طریق تلفن می خواهید با افراد مورد نظر خود ارتباط بگیرید یا اینکه ملاقات حضوری با آنها داشته باشید. قصد دارید چه سوالاتی از افراد مورد نظر خود بپرسید و از آنها انتظار دارید چه پاسخ هایی به شما بدهند. به طور کلی برای خودتان مشخص کنید که هدف شما از برقراری ارتباط با افرادی که لیست کرده اید چیست و به دنبال چه می گردید.
    • مخاطب خود را تا حد امکان قبل از برقراری تماس بشناسید – وقتی قصد صحبت با یکی از افراد لیست خود را دارید، سعی کنید تا حد ممکن اطلاعات خود را در مورد او کامل کنید تا در زمان برقرار تماس، بتوانید بیشترین اطلاعات را در کمترین زمان ممکن بدست آورید.
    • بر روی آنچه شما می توانید انجام دهید، تمرکز کنید – قبل از برقراری ارتباط با افرادی که در شرکت ها و سازمانهای مورد علاقه شما کار می کنند، به این موضوع خوب فکر کنید که این شرکت چه کاری انجام می دهد، چه مشکلاتی ممکن است داشته باشد و شما احیانا چه کاری می توانید برای آن انجام دهید یا چه ایده ای برای توسعه کسب و کار آن شرکت در ذهن دارید که ممکن است با استقبال آنها روبرو شود.
    • ارتباطات خود را متناسب با مخاطب خود تنظیم کنید! – یعنی اگر برای خود یک رزومه تهیه کرده اید، همان قالب را برای همه مخاطبان یا کارفرمایان خود ارسال نکنید و به تناسب نیاز کارفرما و اطلاعاتی که از آن بدست آورده اید، رزومه خود را متناسب سازی کنید و قابلیت های خود را ، البته صادقانه، طوری مطرح کنید که بیشترین انطباق را با نیاز آنها داشته باشد. هیچ گاه یک نسخه ثابت از رزومه تان را به صورت ثابت و بدون تغییر برای همه کارفرمایان ارسال نکنید.
      • منظم کار کنید – یک کتابچه ای تهیه کنید و در آن مشخصات تمامی افرادی را که با آنها تماس برقرار کرده اید ثبت نمایید. این کار باعث می شود هر زمانی که خواستید بتوانید با آنها تماس برقرار کنید و از آنها برای موضوعات مختلف کمک بگیرید.

      خودت باش – به هیچ عنوان لزومی ندارد شما برای جلب نظر طرف مقابل، نقش بازی کنید. بهترین حالت این است که شما خودتان باشید. خود واقعی تان البته با اعتماد به نفس و مشتاق

  • با چه کسانی باید تماس بگیرم؟
  • بعد از اینکه شما آمادگی لازم را پیدا کردید، سپس می توانید سوالات خود را از سایر افراد و کارجویان در تالارهای گفتگو و شبکه های اجتماعی و سایت های تخصصی (مثل مسیر ایرانی) بپرسید. اگر در امور اداری یا واحد منابع انسانی هر یک از ادارات و شرکت ها دارای ارتباط هستید، مشاوره با آنها برای شما خیلی مفید خواهد بود.اگر شما هم اکنون آمادگی کامل برای مشغول به کار شدن را دارید، مناسب ترین افراد برای اینکه بتوانید خود را استخدام کنید! مدیران منابع انسانی یا امور اداری شرکت ها و سازمان ها می باشند. اگر بتوانید به این افراد دسترسی پیدا کنید، احتمالا کمک زیادی به شما خواهند کرد. (البته نه در سازمان های دولتی که استخدام نیروی انسانی جدید تابع شرایط و مقررات و احتمالا آزمون رسمی خواهد بود)
  • اگر من در شبکه سازی موفق نشدم چه کار کنم؟
  • در ابتدا ممکن است شما احساس خوبی از برقراری ارتباط با افراد مختلف نداشته باشید و تصور کنید که اطلاعات و فرصت های مناسبی برای شما فراهم نشده است. اما نا امید نشوید و ادامه دهید. دقت کنید که برای موفقیت در این کار لازم است در ابتدا شما توانایی ها و مهارت های خود را معرفی کنید و در عوض، اطلاعات و حمایت مخاطب خود را دریافت کنید.یک فرض دیگر این است که شما نیاز دارید که فرد برون گرایی باشید که البته این فرض درست نیست. شما می توانید خودتان باشید، در حال که به شبکه سازی ادامه می دهید. تنها نیاز است که شور و شوق خود را برای این کار بروز دهید و به فرصت های مناسبی که از این طریق برای شما بدست می آید، فکر کنید.
  • اگر فرد مقابل برایم سودمند نبود، چه کنم؟
  • هر فردی گاهی اوقات ممکن است به آنچیزی که تمایل دارد، نرسد. شخص رابطی که شما با او صحبت کردید ممکن است در آن لحظه نتواند اطلاعات مناسبی به شما بدهد یا اینکه شما را برای شغلی معرفی کند. در این حالت از او تشکر کنید و از او بخواهید که اگر شخص دیگری را می شناسد که بتواند به شما کمک کند، معرف نماید.اگر شما به تازگی مشغول شبکه سازی شده اید و موفقیت چندانی کسب نکرده اید، به روش و مدل رفتاری خود در این کار نگاهی اندازید، ممکن است بتوانید در ادامه این کار با اشتباهات کمتر و قوت بیشتری حرکت کنید. یادتان باشد روی نقاط قوت و تواناییها و مهارت های خود حساب باز کنید.

منبع اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00