تابهحال به این فکر کردهاید که چرا موقعیتهای شغلی بسیار مهم و عالی هیچوقت با آگهی پر نمیشوند؟
و یا تابهحال به این فکر کردهاید که چرا برخی شرکتها بدون شرکت در مناقصات همیشه پروژههایی در دست انجام دارند؟
آیا در اطرافیانتان اشخاصی را دارید که همیشه پیشنهادهای شغلی بسیار خوبی برای آنها وجود دارد؟
تنها کمتر از ۵۰% فرصت های شغلی به آگهی های استخدامی تبدیل می شوند. این بدان معناست که تعداد بسیار زیادی از فرصت های شغلی بدون اینکه آگهی شوند، پر می شوند.
همان طور که متوجه شدید افراد موفق بهترین شغل ها را از طریق ارتباطات شخصی پیدا میکنند. این افراد با کمک شبکه سازی به پیشرفت دست یافته اند. این را فراموش نکنید که اگر میخواهید مسیری طولانی بروید تنها نمی توانید. به قول معروف «یک دست صدا ندارد».
افرادی که شبکه قدرتمندی از روابط را دارند سرعت و کیفیت انجام کارها بهمراتب برایشان بیشتر از بقیه افراد است. حسابش را بکنید وقتیکه رئیس شعبه یک بانک از آشنایان شماست برای گرفتن دستهچک احتیاجی نیست در صف انتظار قرار بگیرید. در دورانی که دیگران از بیکاری و کم درآمدی مینالند شما تنها با یک تلفن پیشنهاد شغلی و پروژهها جدید میگیرید. اشتباه نکنید شبکه سازی هیچ کار خلاف و اشتباهی نیست برخی فکر میکنند این کار یعنی سوءاستفاده از موقعیت و یا برخی فکر میکنند شبکه سازی یعنی حق دیگران را خوردن. اما این حرفها اشتباه است زیرا هرکسی میتواند شبکه سازی کند و به موقعیت و سن ربطی ندارد. من شبکه سازی و استفاده از شبکهای از روابط قدرتمند را جادوی روابط عمومی و ارتباطات میدانم نه چیزی دیگر.
شبکه سازی
به سختی میتوانیم کسی را پیدا کنیم که اهمیت شبکه سازی را انکار کند. همه میدانیم که شبکه سازی، میتواند به رشد و موفقیت ما کمک کرده و همچنین، انرژی و زمان مورد نیاز برای دستیابی به اهداف و خواستهها را تا حد زیادی کاهش دهد.
چه چیزهایی شبکه سازی نیستند؟
اینکه در جامعه (فرقی ندارد چه جامعه ای – تجاری و غیر تجاری) بچرخیم و به هرکسی که رسیدیم به او کارت ویزیت بدهیم و از او بخواهیم در شبکه ارتباطی ما قرار بگیرد و تجربیات و ارتباطات اش را با ما به اشتراک بگذارد شبکه سازی نیست. سرگرمی است. پرکردن اوقات فراغت است. اتلاف منابع است و دیگر هیچ. به قول دوست عزیزی این کار بیشتر شبکه بازی است تا شبکه سازی.
شبکه سازی
قطعاً هر فضایی ممکن است پتانسیل شبکه سازی را داشته باشد، اما به شرطی که اصول و قواعد این کار را بدانیم و به دقت رعایت کنیم.
مدت ها پیش وقتی با مفهوم شبکه سازی آشنا شده بودم به همین روش عمل میکردم و در هر سمینار و یا همایشی تعداد بسیار زیادی کارت ویزیت و شماره تلفن جمع میکردم. در آن زمان فکر می کردم که استاد مسلم شبکه سازی هستم ولی مساله اصلی اینجا بود یک هفته پس از سمینار نه تنها هیچ کس با من تماسی نمی گرفت بلکه وقتی با آن اشخاص تماس میگرفتم حتی من را نمی شناختند.
دوست یابی و ارتباط دوستی با اینکه شباهت های زیادی با شبکه سازی دارد اما باز هم شبکه سازی نیست. زیرا که این دو اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. هدف از دوستی بیشتر تجربه حسی متفاوت و خوب است که در شرایط بالا و پایین زندگی وجود دارد. اما هدف از شبکه سازی استفاده از تجربیات، روابط و افکار دیگر اعضا شبکه است که اگر بخواهم مخلص کلام را برایتان بگویم در واقع رشد و توسعه توانایی هاست.
رابطه با یک شخص می تواند از هر دو جنس باشد اما مساله اصلی این است که بتوانیم این دو هدف را در آن رابطه تفکیک و توجیح کنیم وگرنه از هر دو هدف بازخواهیم ماند.
برای برخی افراد ، شبکه سازی صرفا به معنای ملاقات ، تشکیل جلسات و یا ارتباط با اشخاص جدید برای همکاری و مذاکره است. در این تعریف ، شبکه سازی محدود به برقراری یک ارتباط تجاری بین دو طرف شده که در آن هر یک از طرفین در جستجوی منافعی برای خود هستند و حاصل این ارتباط یا به نوعی به همکاری منجر میشود و یا طرفین از برقراری ارتباط مجدد با یکدیگر منصرف می شوند. چنین تصوری باعث می شود تا از اهمیت شبکه سازی غافل شویم. در حقیقت شبکه سازی یک مهارت عمده و مهم در زندگی و کسب و کار است و از این مهارت می توان در امور تجاری، سازمانی و یا شخصی استفاده نمود.
شبکه سازی چیست؟
شبکه سازی، انتقال سریع و آسان اطلاعات را مهیا می کند. شما معمولا هر روز در حال شبکه سازی هستید. وقتی در حال صحبت با یکی از دوستانتان هستید ممکن است به او دیدن یک فیلم، رفتن به رستوران خاص یا مطالعه کتابی جذاب را پیشنهاد دهید. همچنین ممکن است او از ملاقاتی که با فرد مشهوری داشته است با شما صحبت کند.این در واقع همان شباهتی است که پیشتر درمورد روابط دوستانه و شبکه سازی برایتان گفتم. دقیقا مثل همین کاری را که در زندگی شخصی خود انجام می دهید، می توانید در زندگی حرفه ای خود به منظور شکار فرصت های شغلی مناسب انجام دهید.
شبکهسازی یک فعالیت تجاری، اجتماعی-اقتصادی است که توسط آن کسبوکارها و کارآفرینان برای ایجاد روابط تجاری و شناسایی، ایجاد و یا عمل بر فرصتهای تجاری متعهد میشوند، اطلاعاتشان را با یکدیگر به اشتراک میگذارند و به دنبال شرکای بالقوه برای همکاری و سرمایهگذاری میگردند.یکی از اهداف ضمنی شبکهسازی یا بهتر بگویم شبکههای تجاری ایجاد روابطی است که در آینده ممکن است برای ما فرصتهای شغلی و یا پروژههایی را به ارمغان آورد.
یکی از اهداف ضمنی شبکه سازی یا بهتر بگویم شبکههای تجاری ایجاد روابطی است که در آینده ممکن است برای ما فرصتهای شغلی و یا پروژههایی را به ارمغان آورد.اینکار عمدتاً در رویدادهایی مانند کنفرانسها، کنگرهها، سمینارها و دورههای آموزشی و یا بعضاً در جلسات اتفاق میافتاد.
سازمانهای حرفهای معمولاً بسترهایی برای شبکه سازی مدیران و پرسنل خود ایجاد میکنند. بهطور مثال با دیگر سازمانها رویدادهای مشترکی را برگزار میکنند و یا پرسنل خود را به سمینارها و دورههای آموزشی میفرستند تا تعامل هرچه بیشتری با دیگر سازمانها داشته و فواید زیادی را برای سازمان خود به ارمغان آورند.
چرا شبکه سازی کنیم؟
هنگامی که شبکه سازی به درستی انجام پذیرد:
اگر به دنبال شغل جدید باشید هیچ وقت بدون کار نخواهید بود. شاید این حرف برای خیلی ها رویایی باشد اما اگر که شبمه سازی را به درستی انجام دهید باید سعی کنید تا جاه طلبی خود را مدیریت کنید زیرا هر روز پیشنهادات شغلی بسیار خوبی خواهید گرفت.
اگر کارشناس فروش باشید و یا در حوزه فروش فعالیت کنید فروش چشمگیری را تجربه خواهید کرد بلاخص در حوزه فروش B2B که می توانم به جرات بگویم تمام فروش B2B بر پایه شبکه سازی است.
چه بخواهید توانایی خود را برای یک فرصت کاری ارائه کنید چه محصول یا خدمتی را عرضه نمایید، به گروهی از افراد مختلف و شبکه سازی نیاز دارید.
یکی از تاثیرگذارترین موارد در فروش پشتیبانی و حفظ ارتباط با مشتری، به خصوص مشتری بالقوه است. که در واقع با شبکه سازی حصول پیدا میکند و همان طور که از اصل واژه شبکه سازی مشخص است وقتی که ما ارتباطمان را با مشتریانمان حفظ کنیم در واقع می توانیم از شبکه ارتباطی آن ها نیز استفاده کنیم (چون مشتری ما را معرفی میکند) و فروش خود را افزایش دهیم. ولی برای این منظور باید بر روی کیفیت روابط بیشتر از کمیت آن تمرکز کنیم.
منبع اینترنت