خانم محبوبه مظاهری فوق‌لیسانس مدیریت منابع انسانی  و سابقه‌ای 12 ساله در زمینه‌ی منابع انسانی سازمان‌ها با سمت مدیر منابع انسانی و مشاور جذب و استخدام دارد. وی دارای مدرک کوچینگ سطح یک از آکادمی بین‌المللی کوچینگ بوده و به مدت دو سال است که در زمینه‌ی کوچینگ فعالیت می‌کند .

خانم مظاهری گروه جاب کوچینگ را اینگونه معرفی کرد: « گروه جاب کوچینگ ، با همکاری کوچ‌های دارای مدرک رسمی کوچینگ از  انجمن بین‌المللی کوچینگ ICF با هدف ارائه خدمات کوچینگ و آموزش مهارت‌های کوچینگ به کارکنان سازمان‌ها و آموزش کوچینگ تخصصی به افراد تشکیل‌شده و کمک می‌کند تا کارکنان با شناخت بهتر خود، عملکردشان را بهبود بخشیده و در جهت رشد و ارتقاء سازمان حرکت نمایند.»

وی در ادامه گفت: «کوچینگ، مشاوره، آموزش، منتورینگ، کدخدایی و ریش‌سفیدی نیست. کوچینگ دانش جدیدی است که بیشتر از بیست سال است که در جهان جا افتاده است و در ایران حدود 5 سال است که خیلی درباره‌ش صحبت می‌شود و دو سال است که به صورت تخصصی و آکادمیک وارد ایران شده و دانش‌آموختگانی نیز دارد. کوچینگ مشارکت بین مراجع و کوچ برای حل مسایل ( حل مشکلا یا برنامه ریزی برای موفقیت ) مراجعه‌کننده است که کوچ از تکنیک‌ها، مهارت ها و ابزارهای کوچینگ برای توانمند کردن  و انگیزه دادن و ایجاد حرکت برای مراجع استفاده می‌کند.

این تکنیک‌ها کاملا متفاوت از مشاوره است.  از تکنیک‌های اصلی در کوچینگ، شنیدن، پرسش، و بازخورد است و کوچ با استفاده از این تکنیک‌ها فرد را نسبت به گره‌های ذهنی، ارزش‌ها، اولویت‌ها و ساختارهای ذهنی و باورهای مانع آگاه می سازد و این شناخت موجب توانمندی مراجع می شود.

کوچ شنونده است و باتوجه به حرف‌های مراجع، سوال می پرسد و بازخورد می‌دهد. این فیدبک، توصیه و راهنمایی و پلن و ساختار و چک‌لیست نیست.  کوچ از مراجع می‌خواهد تا تجربه‌اش را در اختیارش قرار دهد و آن چیزی را که از مراجع شنیده برای خودش بیان می‌کند و به مراجع اجازه می‌دهد که راه‌حل را خودش انتخاب کند. در کنار مراجع قرار می‌گیرد تا خودش مشکلات را ببیند و دست به حل آنها بزند.

 

مظاهری درباره‌ی کوچینگ در سازمان گفت: «کوچینگ شاخه‌های مختلفی دارد از جمله کوچینگ مسیر شغلی ،کوچینگ زندگی، کوچینگ کسب و کار، کوچینگ مدیریت، کوچینگ روابط، کوچینگ سلامت.

وی در مقایسه‌ی منتور و کوچ اینگونه توضیح داد:« منتور در سازمان عارضه‌یابی می‌کند، گزارش می‌دهد، مشکلات را می‌نویسد، راه‌حل می‌دهد، گاهی کوچ می‌کند و گاهی آموزش و مشاوره می‌دهد. منتورینگ یک پکیج است. مربی فوتبال درواقع یک منتور است. کوچ برخلاف منتور از بالا و از طریق حرف‌هایی که خود فرد بیا ن نموده، موقعیت را می‌بیند، کوچ کلماتی را  که از ناخودآگاه فرد بیرون می‌آید، می‌شنود و بر اساس زبان بدن، لرزش صدا یا دست و رفتارهای فرد، پرسشی قوی مطرح کرده و یا فیدبک می‌دهد.

کوچ از بیرون شما را می‌بیند و آینه ای روبروی شما قرار می دهد که خودتان را ببینید و بشناسید با نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید ها آشنا شوید.

اما کوچینگ چگونه به سازمان ها کمک می کند؟

خانم مظاهری اعتقاد دارد که مدیران کلاس‌های آموزشی و دوره‌های مشاوره و مدیریت را در سازمان برگزار می‌کنند، ولی با این حال گاهی هنوز یک خلایی در سازمان وجود دارد و تغییری در سازمان و تیم کاری و افزایش فروش حاصل نمی‌شود. وقتی عوامل بیرونی بررسی شده و بازهم تغییری ایجاد نشده باشد، عوامل درونی افراد را باید مورد بررسی قرار داد. وقتی تیم کاری با این‌همه سرمایه‌گذاری و کلاس و مشاوره کاری راهی به پیش نمی‌برد، در این مرحله باید روی افراد تیم کار شود و در اینجا است که کوچ وارد شده و با تک تک افراد صحبت می‌کند. وقتی پارادایم‌ها در سازمان حل شوند، تغییرات در سازمان اتفاق خواهند افتاد. حضور کوچ در هر سازمان و تیم کاری واجب است و در دنیای امروزی هر مدیری باید یک کوچ داشته باشد..»

ما کوچ‌ها معتقدیم که پاسخ، نزد خود مراجع است و کوچ فقط یک تسهیل‌گر است.»

مصاحبه آموزشگاه بازارسازان و مجله بازاریابی با خانم محبوبه مظاهری

TMBA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00