بی‌حوصله‌اید؟ انگیزه رسیدن به هدف تان را از دست داده‌اید؟ کِسل شده‌اید؟ حال و حوصله پیگیری اهدافتان را ندارید؟ خسته شده‌اید؟ احساس می‌کنید تلاشتان بی‌فایده است؟ متوقف شده‌اید؟ اگر در حال تجربه یکی یا حتی همه این موارد هستید، ناراحت نباشید، باید این حقیقت را بپذیریم که کسالت و دلسردی یک امر کاملا طبیعی است و برای همه اتفاق می‌افتد، فرقی نمی‌کند فرد موفقی باشید یا موفقیت چشمگیری کسب نکرده باشید، جزو بهترین‌ها باشید یا تازه‌کارها، به هر حال این موارد ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و حتی انگیزه مان را هم از بین ببرد.

نگرش انگیزه رسیدن به هدف

اگر مسیر انتخاب هدف و رسیدن به آن را مانند یک خیابان در نظر بگیریم، مواردی که گفته شد مانند سرعت‌گیرهایی هستند که در این خیابان وجود دارد، حالا هر ماشینی یا وسیله‌ی نقلیه‌ای که از آن خیابان عبور کند با آن سرعت‌گیرها روبر می‌شود، فرقی نمی‌کند سوار ماشین بنز آخرین مدل باشید یا یک دوچرخه، به هر حال با این سرعت‌گیرها روبرو می‌شوید.

سرعت‌گیرها همانطور که از اسمشان مشخص است سرعت ما را کُند می‌کنند، اشتیاق ما را از بین می‌برند، انگیزه رسیدن به هدف ‌مان را کاهش می‌دهند و چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارند، حالا تصمیم با شماست که مثل افراد موفق سریع از روی آنها رد شوید و دوباره سرعت حرکتتان را افزایش دهید و یا مانند خیلی از افراد ناموفق سرعتتان را کم کنید و یا حتی متوقف شوید و در خودتان نبینید که بتوانید آن را رد کنید.

در ادامه به چند مورد می‌پردازیم که به کمک آنها بتوانیم انگیزه مان را حفظ کنیم و در چالش سرعت‌گیرها پیروز شویم.

تصور کردن

اگر انگیزه رسیدن به هدف ‌تان کم شده است، اگر بی‌حوصله و کِسل شده‌اید، برعکس آن را تصور کنید، یعنی تصور کنید که فرد بسیار باانگیزه‌ای هستید، حتی از گذشته‌تان کمک بگیرید:
– در چه زمان‌هایی باانگیزه بوده‌اید؟
– چه مواردی باعث شده بود انگیزه‌تان بالا برود؟
آنها را به خاطر بیاورید، مرورشان کنید، روی آنها تمرکز کنید یا حتی به آدم‌های با انگیزه ای که می‌شناسید فکر کنید، خودتان را جای آنها بگذارید، این کار باعث می‌شود همان حس و حال باانگیزه بودن را دوباره تجربه کنید و انگیزه‌تان بالا برود.

متوقف نشوید و ادامه دهید

همانطور که گفتم کم شدن انگیزه رسیدن به هدف یک امر طبیعی است و ممکن است هر فردی کِسل، بی‌حوصله و حتی مأیوس شود و انگیزه‌اش را از دست بدهد و سر دوراهی قرار بگیرد که آیا ادامه دهد یا خیر.

اگر شما هم به این نقطه رسیدید یاد این جمله بیفتید «شرایط موجود فقط یک سرعت‌گیر است» و شما باید سریعا این سرعت‌گیر را پشت سر بگذارید تا بتوانید دوباره شروع به حرکت کنید و سرعتتان را افزایش دهید، نباید متوقف شوید.

تنها کاری که باید انجام دهید، این است که به تلاشتان ادامه دهید و اگر توانستید تلاشتان را هم بیشتر کنید تا دوباره اوضاع به حالت اول برگردد، یعنی به سرعت اولیه برگردید، البته نیازی نیست کارهای خیلی بزرگ و سختی انجام دهید بلکه انجام کارهای کوچکی که باعث شوند به اهدافتان نزدیک‌تر شوید کافی است و بسیار مفید است، به کمک همین کارهای کوچک می‌توانید از روی سرعت‌گیرها رد شوید و دوباره سرعت و انگیزه‌تان بالا ببرید.

سوال پرسیدن

انگیزه رسیدن به هدف با سوال پرسیدن

وقتی به نتیجه‌ای که می‌خواهیم نمی‌رسیم، احساس می‌کنیم تلاشمان جواب نمی‌دهد، روبرو شدن با یک مانع، بی‌حوصله شدن، خسته بودن و خیلی موارد دیگر ممکن است باعث کاهش یا از بین رفتن انگیزه‌مان شود، پس باید حواسمان به انگیزه کُش‌ها باشد و آگاهانه روی مواردی تمرکز کنیم که انگیزه‌مان را تقویت کنند و بالا ببرد و یکی از بهترین تکینک‌ها سوال پرسیدن است.

از خودتان بپرسید:
– در زندگی‌ام از چه مواردی راضی هستم؟
– چه کسانی برای من ارزشمند است؟
– حاضرم چه کارهایی برای آنها انجام دهم؟
– در حال حاضر چه امکانات خوبی دارم؟
– شکرگزار چه چیزهایی هستم؟

سوالاتی بپرسید که باعث شود روی موارد خوب متمرکز شوید.

تمرکز روی پیشرفت

یکی از دلایل مهم از بین رفتن انگیزه رسیدن به هدف این است که فکر می‌کنیم هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و در جا می‌زنیم، این زمانی اتفاق می‌افتد که نتیجه مورد نظر خیلی دور از دسترس باشد و از طرفی هم تمام تمرکز ما فقط روی نتیجه نهایی است، در این حالت هر چقدر هم که تلاش کنیم و حتی پیشرفت کنیم چون نتیجه نهایی خیلی دور از دسترس است، احساس می‌کنیم که به هدفمان نزدیک نمی‌شویم، یعنی حس پیشرفت نداریم، پس طبیعی است که انگیزه مان کمرنگ شود.

البته تمرکز روی نتیجه بسیار عالی است ولی اگر این نتیجه مورد نظر خیلی دور از دسترس باشد و یا برعکس خیلی نزدیک باشد، باعث می‌شود هر چقدر هم که پیشرفت کنیم اصلا به چشم‌مان نیاید و متوجه نشویم که در حال حرکت و پیشرفت به سمت هدف یا نتیجه نهایی هستیم، بنابراین دو تا کار را باید انجام دهیم:

  1.  هدف یا نتیجه نهایی‌مان را معقول در نظر بگیریم، یعنی نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک
  2. گاهی لازم است به عقب نگاهی بیاندازیم تا بینیم کجا بودیم و الان کجا هستیم.

لازم است پیشرفتمان را اندازه بگیریم، اینکه چه مواردی را به دست آورده‌ایم، چه چیزهایی را یاد گرفته‌ایم، چه مهارت‌هایی کسب کرده‌ایم و به چه جایگاهی رسیده‌ایم، پس روی مواردی تمرکز کنید که نشان دهد دارید پیشرفت می‌کنید، روی آنها تمرکز کنید و از آنها انرژی بگیرید و انگیزه‌تان را بالا ببرید.

مدیرهدف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00