کارفرمایانی که نگران ویروس هستند، می‌خواهند سلامت کارکنان خود را حفظ نمایند و در مرحله بعد از انتشار آن در جامعه جلوگیری کنند. مهمترین وظیفه هر تیم منابع انسانی اطمینان از حال خوب کارکنان و در راس آن شرایط جسمانی آن‌هاست. بنابراین همه ما در این حوزه کاری، نقش بسزایی در حفظ سلامت همکاران خود داریم. یا این حال، قبل از اقداماتی که لازم است تیم منابع انسانی برای مبارزه با کرونا انجام دهد، ذکر چند نکته حائز اهمیت است:
سیاست‌های تیم منابع انسانی در مقابله با ویروس کرونا:
اطمینان از عادلانه بودن تمام اقدامات پیشگیرانه برای همه افراد سازمان:

تمام کارکنان سازمان با هر موقعیت شغلی باید از خدمات یکسانی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کنند.
رفتار مناسب با افراد مشکوک به کرونا:

اطمینان از اینکه با افراد مشکوک به کرونا به درستی برخورد می‌شود و بعد از آن انجام اقدامات پیشگیرانه درمورد این افراد
اطمینان دادن به افراد مشکوک به کرونا:

همه کارکنان باید به این باور برسند که بعد از عادی شدن شرایط بدون هیچ مشکلی می‌توانند در محیط کار حاضر شوند
جلوگیری از انتشار شایعات:

تیم منابع انسانی باید تمهیداتی فراهم نماید که کارکنان از انتشار شایعات در مورد ویروس کرونا خودداری کنند.
تعیین سیاست های بحرانی برای مدیریت منابع انسانی:

سیاست های منابع انسانی مانند غیبت ، مرخصی استعلاجی، شرایط ماموریت، تعطیلی محل کار و …. را مرور کنید.سیاست های بیمه درمانی را برای کارمندان مرور کنید و برای شرایط بحرانی آنها را به روز کنید.سیاست‌های تیم منابع انسانی در مقابله با ویروس کرونا:
اطمینان از عادلانه بودن تمام اقدامات پیشگیرانه برای همه افراد سازمان:

تمام کارکنان سازمان با هر موقعیت شغلی باید از خدمات یکسانی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کنند.
رفتار مناسب با افراد مشکوک به کرونا:

اطمینان از اینکه با افراد مشکوک به کرونا به درستی برخورد می‌شود و بعد از آن انجام اقدامات پیشگیرانه درمورد این افراد
اطمینان دادن به افراد مشکوک به کرونا:

همه کارکنان باید به این باور برسند که بعد از عادی شدن شرایط بدون هیچ مشکلی می‌توانند در محیط کار حاضر شوند
جلوگیری از انتشار شایعات:

تیم منابع انسانی باید تمهیداتی فراهم نماید که کارکنان از انتشار شایعات در مورد ویروس کرونا خودداری کنند.
تعیین سیاست های بحرانی برای مدیریت منابع انسانی:

سیاست های منابع انسانی مانند غیبت ، مرخصی استعلاجی، شرایط ماموریت، تعطیلی محل کار و …. را مرور کنید.سیاست های بیمه درمانی را برای کارمندان مرور کنید و برای شرایط بحرانی آنها را به روز کنید.
اقدامات تیم منابع انسانی برای مقابله با ویروس کرونا:
تشکیل تیم مدیریت بحران منابع انسانی:

بهتر است یک مدیر بحران ویروس کرونا منصوب شود تا کارکنان با برنامه‌های سازمان برای مقابله با کرونا آشنا باشند و در این دوره از آن پیروی کنند. یکی از وظایف مدیر بحران شامل جمع آوری اطلاعات به روز شده همه کارمندان، است.
کنترل استرس:

سعی کنید از ایجاد استرس بی‌مورد در کارکنان جلوگیری کنید.
وضع شرایط منعطف کاری:

شرایط کاری منعطفی وضع کنید تا کارمندان پرخطر و همچنین کارمندانی که به دلایل دیگر نیاز به ماندن در خانه دارند (به عنوان مثال: برای مراقبت از اعضای خانواده ) با فراق بال در خانه بمانند.
کلیه سفرها تجاری غیر ضروری را به تعویق بیندازید.
کلیه جلسات حضوری را به تعویق بیندازید.
اولویت بندی وظایف سازمان:

وظایف مهم سازمان (فعالیت های اولویت دار) و کارمندان اساسی را شناسایی کنید. شرکتها باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

فقط تیم‌هایی که برای فعالیت نیاز به حضور فیزیکی در سازمان دارند را به محل کار فرا بخوانید
شرایط دورکاری را برای باقی تیم‌ها فراهم نمائید.

آموزش کارکنان در مورد کرونا:

کارمندان را در زمینه کنترل عفونت و بهداشت شخصی خوب آموزش دهید.
دستورالعمل‌های بهداشتی:

کارمندان را در زمینه کنترل عفونت و بهداشت شخصی خوب آموزش دهید و دستورالعمل‌های بهداشتی را در مکان های مختلف سازمان نصب کنید.
غربالگری بازدیدکنندگان و کارکنان:

اندازه گیری دما بدن مراجعه کنندگان
ضدعفونی کردن دستان مراجعه کننده‎‌گان
باز نگه داشتن درهای اصلی سازمان
عدم استفاده از انگشت برای استفاده از سیستم‌های حضور و غیاب
قراردادن محلول‌های ضدعفونی در مکان‌های مختلف سازمان
توزیع دستکش و ماسک به مراجعه کنندگان
پذیرایی را قطع کنید‌ یا با توضیح کوتاه به میهمانان و مراجعین، به پذیرایی با وسایل یک‌بار مصرف بسنده کنید.

در دوره اپیدمی ویروس کرونا، شرکت‌ها باید انعطاف پذیری لازم برای مدیریت کارمندان براساس شرایط کاری سازمان را داشته باشند. مطمئنا نفر اول این کارزار مدیران منابع انسانی سازمان‌ها هستند که با تسهیل شرایط کاری برای کارمندان از یک طرف و با در نظر گرفتن موقعیت سازمان و کارفرما از طرفی دیگر، با سیاست گذاری‌های دقیق می‌توانند به سلامت از این دوره زمانی عبور کنند.

و اما سخن آخر، به همه همکاران آموزش دهید که در شرایط سخت باید با یکدیگر بیشتر مهربان باشیم. حمایت و همراهی شاید تنها راه کاهش خطرات و اضطراب‌های احتمالی است.

منبع سایت سیویتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00