پارادایم چیست:

تعریف پارادایم همان داستان فیل در شعر مولوی است که آقای استفان آر کاوی درباره آن اینگونه بیان می کند: پارادایم از کلمه یونانی پارادیگما گرفته شده که به معنای طرح ، الگو ، نمایش و چیزی که نشان دهنده چیز دیگری است، پارادایم ها همان برداشت هایمان هستند.

پارادایم:

تصویر ذهنی شما درباره چیزهایی است که وجود دارند. و تصاویری که ما در ذهنمان از واقعیت داریم که نتیجه پیش زمینه و تجربیات ما هستند.

همه ما فکر میکنیم دنیا را آنگونه که هست می بینیم، اما در واقع دنیا را آنگونه که خودمان هستیم (آنگونه که شرطی شده ایم) می بینیم.

ما تصویر ذهنیمان و حتی تصویری که از خودمان داریم را به دنیای خارج ، محیط، مردمی که با اونها در ارتباط هستیم القا میکنیم، تصویری که نتیجه تجربیات ، پیش زمینه، افکار، انتظارات و تصورات ما هستند و ما همه چیز را اینگونه می بینیم.

من ممکنه خودم یا یک موقعیت را آنگونه که خودم هستم برایتان توصیف کنم، اما در واقع من خودم را ، احساساتم را، افکارم را ، دیدگاهایم را ،ارزش هایم را و تجربیاتم را توصیف میکنم و آنرا به جهان خارج نسبت می دهم.

این تعریفی مختصری از پارادیم است حال اگر بخواهیم در کسب و کارمان موفق بشویم باید پارادایم در کسب و کارمان را پیدا کنیم تا بتوانیم وضعیت موجود کسب و کار خود را یافته تا اگر بخواهیم تغییر پارادایم بدهیم یک نقشه را تهیه نماییم.

اگر پارادایم کسب وکارهای ایران را بخواهیم از دهه 60 بررسی کنیم

ایران در دهه 60 در پارادایم تولید بود یعنی عرضه از تقاضا کمتر و ایران را می توان در دهه 70 در پارادایم محصول دید همان زمانی که کالای خوب و کالای با کیفیت کالایی بود که علامت استاندار داشت و دهه 80 را میتوان گفت که ما وارد پارادایم فروش شدیم یعنی تقاضا از عرضه کمتر شد و علاوه بر تولید کنندگان داخلی رقبای خارجی فضای خوبی برای جولان دادن بودند و دهه 90 را می توان در پارادایم بازار یابی و بعضی از محدود شرکت ها را در پارادایم بازاریابی اجتماعی دید. و شاید و شاید در پارادایم برند.

اما نکته ایی که مطرح است اینکه هنوز خیلی از شرکتها و سازمانهای ما در پارادایم های قبلی گیر کرده اند و هنوز فیل را یا پا و یا گوش و یا ستون می بینند. و حواسشان نیست که دنیا تغییر کرد و او نها هم باید تغییر کنند قبل از اینکه به سرنوشت دایناسورها یا برندهایی مثل صایران،کفش ملی،نوکیا،فورد و… دچار شوند.

حالا سوال اینکه کسب و کار شما در چه پارادایمی است؟؟؟

پس اهمیت داستان فیل کسب وکار به این دلیل مهم است که ما ندانیم کجا هستیم انتخاب هر مقصدی اشتباه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0:00
0:00